As waves of African diasporic music move back and forth across the Atlantic, futures and past collide. What remains of Afro-futurism today is the possibility of a dancehall, enabled by the internet other global networks, where anything, in any style, can emerge.
Marcus Boon scrive queste righe all’interno della recensione di Shangaan Electro su The Wire# 318. Una fotografia perfetta dello stato in cui si trovano i contesti folk locali recentemente emersi in Africa, e attualizzati su scala globale dal mercato e dalla critica.
Angolan kuduro, South African kwaito and house; couper decaler from the Cote D’Ivoire, hip-hop across the map; and more lo-fi stuff like the Congolese group Konono No. 1. A lot of these musics are highly local, yet produced in relation to very complex diasporic networks, in which the copying and reconfiguring of musical styles proliferates rapidly and productively.
Continua Boon, in un post correlato a Shangaan sul suo blog In Praise of Copying, dove costruisce un parallelismo tra i moduli di rappresentazione di Tshetsha Boys nello stesso video da me postato, e il modo in cui gli autoctoni ghaniani si appropriano delle sembianze dei colonizzatori in Les Maîtres Fous di Jean Rouch.
Le intersezioni possibili sono molteplici, aggiungo all’analisi l’apertura di un video dell’orchestra Bolia We Ndenge, pubblicato nella seconda raccolta Congotronics (Crammed Disc 2005), dove all’esibizione musicale precede una sorta di happening in cui compaiono un soldato della force publique in uniforme di epoca coloniale, interpretato da un nativo e, altri nativi – uomini e donne, che interpretano lori stessi.
Nonostante in questo caso le pièce sia fin troppo letterale, queste forme di bricolage culturale contemporaneo creano piccoli cortocircuiti nei movimenti andata/ritorno, che si manifestano in un territorio indefinibile, ma ricco di visioni familiari soprattutto se osservato da questa parte del mondo. E’ questo il motivo del fascino smisurato che provoca in me – ma evidentemente non solo – il video degli Tshetsha Boys.
Shangaan Electro is a small sign of an emerging future, improbable and necessary.
5 comments
Bogdan Stelistul says:
Ago 20, 2010
Salut!!!My name is bogdan from Romania!!!
We can be friends ???
http://bogdanstelistul.blogspot.com/
icastico says:
Ago 28, 2010
Wow. Cool
Just a heads-up.
New aboombong is out: amnemonic.
Available “name your price” at http://aboombong.bandcamp.com/album/amnemonic
Don’t sleep on the bonus track offer…
Spread the word.
Cheers.
Palm Wine says:
Set 10, 2010
I see now these comments, sorry for no immediate answer… I’ll take a look and listen at both your links. Thanks!
Lo and Behold! Magazine says:
Ott 21, 2010
Shangaan Electro is crazy……..
I run a small magazine in Cape Town, South Africa, and for our second issue we interviewed World music producer and A&R exec Donald ‘Jumbo’ Vanrenen (Virgin, Mango, Earthworks). As a special tie-in, we made a mixtape with tracks selected by Jumbo and mixed by the He-Man Woman Haters Club.
http://loandbeholdmagazine.blogspot.com/2010/10/issue-two-extras-jumbo-mixtape.html
Palm Wine says:
Ott 26, 2010
Thanks very much for the link!
Just read the interview with Jumbo on your magazine… I didn’t know about “Duck Food”, I would love to hear that record.
Keep in touch
PW